Logo schinkel FINAL
 

Wat is ‘Gig’ roeien?

Een ‘Gig’ (officieel Pilot Gig) is een giek (lange smalle sloep) met 6 riemen en een stuurman. Het is een snelle, licht-roeiende boot, geschikt voor zowel recreatief- (fitness) roeien, als voor wedstrijdroeien.

De gig roeiboot komt van oorsprong uit Zuid Engeland (Scillies) en werd daar gebruikt als loodsboot op zee. Er zijn houten en polyester uitvoeringen van de Gig. Op de Schinkel hebben we een polyester boot. Omdat de boot is ontworpen om ook veilig op zee te roeien, betekent dit dat je voeten niet vast zitten en de riemen ook los tussen de pennen liggen. Als roeier kun je vrij bewegen. De snelheid is met name afhankelijk van de techniek en de samenwerking in het roeiteam.

In Nederland varen momenteel zo’n 22 Pilot Gigs; het is een snelgroeiende roei-klasse in Nederland. Door het jaar heen zijn er verschillende wedstrijden in Nederland, zoals de Hel van Texel, Muiden-Pampus-Muiden en de spiegelrace. De afstanden voor wedstrijden zijn ongeveer 5 tot 8 km.

Gigs

Gig roeien bij de Schinkel

Sinds 2013 is watersportvereniging de Schinkel zelf in het bezit van een Pilot Gig; de ‘Arie de Gelder’. Vanuit het legaat van dit voormalig lid is een boot aangeschaft om de watersport bij de Schinkel verder te ontwikkelen.

Het hele jaar door wordt er op dit moment 4 keer per week geroeid. Aan de rand van de stad, stap je in de boot en na een paar ferme slagen ben je op het nieuwe meer, waarna je doorroeit naar de ringvaart. Vlakbij Amsterdam geniet je buiten van de stilte op het water en voelt de drukte van de stad ver weg.

20150518 gig2

Teams en roeischema

Er is een recreatief team waarbij het roeien in een iets minder fanatiek tempo gebeurt. Daarnaast zijn er twee wedstrijdteams ( 1 heren, De Nieuwe Meermannen en 1 dames, de Nieuwe Meerminnen). Dit zijn ervaren roeiers die jaarlijks meerdere wedstrijden roeien en hier ook samen voor trainen. Indien de beschikbaarheid en ervaring het toelaat is uitwisseling tussen de teams mogelijk.

In alle teams staat de gezelligheid en onderlinge samenwerking voorop!

Op onderstaande tijden wordt er in ieder geval geroeid. Gedurende de zomermaanden en voorafgaand aan wedstrijden zijn er meer trainingen.

Een keer proberen?

Lijkt het je leuk om een keer mee te roeien? Je bent van harte welkom om een keer gratis mee te roeien op een van de trainingstijden. Hiervoor kun je je aanmelden bij: roeien@wvdeschinkel.nl

Planning en organisatie trainingen

Voor de planning van het aantal roeiers per boot wordt gebruik gemaakt van de website en/of app ‘teamers’. Hier kun je per training aangeven of je aanwezig bent of niet. Op deze manier is voor alle roeiers inzichtelijk of er nog een plaatsje over is in de boot. Voor mensen die onregelmatig werken, is dit een ideale manier om toch in een team te kunnen sporten.

Omdat we ook in het donker roeien, zijn er zwemvesten aanwezig en is de boot verlicht. De stuurmannen zijn ervaren zeilers en kennen het Nieuwe Meer goed.

In principe wordt er het hele jaar geroeid. Echter bij te harde wind (kracht 6 of meer) en bij ijsvorming ligt ‘de Arie’ stil.

Roeikleding

We adviseren om sportieve kleding te dragen. Een zweet-shirt, windjack, korte of lange aansluitende broek van soepele stof. Het is handig om te zorgen voor laagjes. Eenmaal aan het roeien, wordt het, ook in de koudere jaargetijden, snel warm.

Je beweegt op een bankje en dit kan gevoelig worden aan het zitvlak. Een gladde stof is hierbij prettig. Eventueel een speciale roeibroek met een dubbele laag om blaren te voorkomen.

Het dragen van handschoenen kan de grip verbeteren en blaren voorkomen. Anderen prefereren te roeien met blote handen, waarbij af en toe de riem vochtig wordt gemaakt.

Roeiinstructie

De dolpennen

De riemen liggen bij het roeien tussen 2 houten pennen, de dolpennen.
De voorste pen is de trek- of haalpen. Deze heeft een fijnere nerf, is sterk en iets zwaarder. Deze pen breekt niet zo gemakkelijk.
De achterste pen is de breekpen. Deze is van vurenhout of een andere zachte houtsoort. De pen breekt veelal, als je een “snoek” vangt (je riem schiet dan opeens naar achteren door).
Er moeten altijd reservepennen aan boord zijn als je vaart.

 

De riemen

De riemen in de Gig zijn van hout en gelakt en ze hebben een leren manchet. Vroeger waren ze van essenhout en tegenwoordig van het lichtere spruce of redwood. Het hout vergt onderhoud en vooral het dunne blad is erg kwetsbaar.
We zijn dan ook extra voorzichtig om ze niet te laten beschadigen en hiervoor zijn wat regels opgesteld:

Draag de riem met het blad naar voren; draag liefst één riem, maar nooit meer dan 2 riemen.
In de loods liggen de riemen op 2 schragen; op de ene met de manchet en bij de andere met het blad vóór uitstekend.
Uit de loods haal je de riem achteruit lopend; buiten kun je draaien. Let bij het draaien wel op omstanders.
Neerleggen in het gras of op een steiger met de bolle kant van het blad naar beneden en uit de loop, op een rustige plek.
In de boot met alle handelingen ervoor zorgen dat de leren manchet op het boord blijft of komt!
Schade aan een riem of blad s.v.p. metéén melden! Snelle reparatie kan bij hout meestal verergeren van de schade voorkomen.
Als je de riemen in de boot legt, leg dan altijd de bladen naar de boeg van de boot. In Cornwall is het een geaccepteerd bijgeloof dat het ongeluk brengt als je ze andersom legt. Verder ligt het blad op zijn bolle kant.

Tijdens het roeien

De riem ligt met zijn leren manchet op het boord tussen de dolpennen. Bij het uiteinde de riem vasthouden in onderhandse greep en op een handbreedte afstand in bovenhandse greep (‘onderhand’, resp. ‘bovenhand’).
Voornamelijk met de onderhand doe je de haal; als de bovenkant van je blad teveel naar achteren (naar het roer) wijst, krijgt het blad tijdens de haal een opwaartse kracht van het water. Met bovenkant blad teveel naar voren (naar de boeg) krijgt het blad een neerwaartse kracht in het water: het blad gaat dieper het water in met kans op een ‘snoek’.
Zoek de goede middenweg.
Met de bovenhand (handrug horizontaal) houd je het blad van de riem verticaal tijdens inzet, haal en uitzet. In de herstelperiode duwt je bovenhand de riem terug voor de volgende inzet.

 

De instructies die de stuur in de Gig geeft, bestaan bijna altijd uit een opeenvolging van:
“Opgelet” vraagt om aandacht.
‘Wie’ is welke roeier of groep roeiers. B.v. “beide boorden”, “stuurboord” of “nr.1”.
‘Wat’ is welke handeling,
‘Wanneer’ is “nu” of “go”.

N.B. Bij de handelingen met de riemen opletten dat het leer op het boord komt of blijft.

De handelingen:

 Riemen op            De riem tussen schoenen en knieën rechtop zetten met blad omhoog.
 Riemen weg        De riemen neerleggen met het blad op het voordek (bolle kant onder).
 Riemen neer        De (rechtopstaande) riemen tussen de pennen neerlaten met het handvat tegen je schoen. Vervolgens handvat pakken en riem horizontaal houden.
 Slagklaar maken    Het blad van de riem uit het water halen; klaar zitten voor de slag.
 Halen                Vooruit roeien.
 Bladen bedekt        Roeiblad in het water (voor de start).
 Strijken            Achteruit roeien, rechtop zittend en met alleen de armen.
 Houden            Afremmen door het blad verticaal in het water te houden.
 Laten lopen        Ophouden met roeien en riemen terug naar slagklaar.
 Riemen over        Riemen over de boot op beide boorden (een kant op het leer).
 Slippen                = Bij smalle doorgang de riemen met het blad naar achteren naast de boot vasthouden (met aankondiging: “Bij de volgende haal gaan we slippen”):
Op “nu” tijdens de haal riem naar ‘voor’ uit de pennen wippen (leer op het  boord!); riem zwaait vanzelf naar achteren; handvat naar de buitenkant     langszij de boot brengen, verzitten en vasthouden.
 Slagklaar maken na slippen: Leer van de riem achter de pennen op het boord leggen;    blad ‘dwars uit’ brengen; met de bolle kant van het blad op het water de riem tussen de pennen wippen en slagklaar gaan zitten.

Voorbeelden van opeenvolgende roeiïnstructies:

 Opgelet, bakboord, houden, nu

 Opgelet, 1 en 2, riemen op, nu

 Opgelet, beide boorden, slagklaar maken, nu

 Opgelet, slagroeiers, halen, go

 Opgelet, beide boorden, laten

 lopen en riemen over, nu

 Opgelet 1 en 3, strijken, go

Pilot Gig roeien - roeitechniek 2016

VOORAF:

A. De dolpennen aanbrengen, de haalpen (donker hout) ‘voor’ en de breekpen ‘achter’.
b. De kussens monteren met de rits ‘voor’ en de 2 zwarte bandjes boven; bandjes strak.
c. De riemen klaarleggen met de bolle kant van het roeiblad onder (nooit meer dan 2 riemen     dragen).
d. De spoorstok wordt gesteld op de lengte van je benen. Zittend ‘achter’ op het bankje de spoorstok zo stellen, dat je knieën bijna gestrekt zijn. Als je dan voorover buigt, maken de knieën een hoek van 90 - 110 graden.
e. De riemen worden aangereikt door de stuurman, die ook bespreekt wie waar zit. De plaatsen hebben van voor naar achter de nummer 1 t/m 6.

“STARTKLAAR MAKEN”:

 ‘Achter’ op het bankje gaan zitten; de schouders evenwijdig aan de spoorstok;
 Rug recht of iets hol (= “stevig zitten”);
 Buik in;
 De hand aan het eind van de riem is in onderhandse greep; 10 cm meer naar het blad is de andere hand in bovenhandse greep (verder onderhand en bovenhand genoemd).
 Armen zo veel mogelijk gestrekt en kijk of je riem evenwijdig is met die van de anderen.

HET ROEIEN

Voor snelheid is het van het grootste belang is dat de boot evenwichtig en rustig beweegt. Dit is te bereiken, als alle roeiers precies gelijk dezelfde bewegingen maken. Daar streven we naar; het ziet er ook mooi uit.

1.    De onderhand trekt tijdens de haal; de bovenhand trekt mee met je handrug horizontaal.
2.    De bovenhand blijft vast om de riem: niet verschuiven op of draaien om de riem. Deze hand houdt het blad van de riem verticaal tijdens inzet, haal en uitzet. In de herstelperiode gaat de bovenhand in de duwpositie (handrug min of meer verticaal d.m.v. polsdraaiïng). Dit is om opgetrokken schouders of scheve houding te vermijden.

N.B. Bij harde tegenwind is het aan te raden met je pols de handrug helemaal verticaal te draaien, je roeiblad is dan horizontaal en vangt veel minder wind! Probeer eens uit, het scheelt echt veel.