Logo schinkel MET TEKST
lakdonker

De 1406 vaart voortaan zonder privé zwembad

In 2019 hebben we met de V1406 ‘Furie’ gevaren. Wij waren nog niet erg handig en de boot ook niet, dus we waren bij wedstrijden meestal in de achterhoede te vinden. Wat daarbij ook niet hielp is dat de Furie nog een olieboot was. De latten van de romp waren verzadigd met Owatrol D1, de buitenkant afgewerkt met Owatrol D2. Wat betekent dat je een week voor elke wedstrijd de binnenkant van de romp vol moest leggen met natte dekens. Het werkte, maar niet echt bijzonder goed. Vooral met rustig weer, als de zelflozers niet veel doen, stond er al snel een behoorlijk badje water in de boot. Onze ‘derde man’, zeiden we dan. Qua extra gewicht dan, want verder had je er natuurlijk niets aan.

Dat wordt dus anders! Voorjaar 2020 ben ik begonnen met de voorbereidingen om de boot in de epoxy te zetten. Eerst schoon slopen, dan de olie uit het hout bijten met Dilunett en NetTrol (dat leek mij nodig om de epoxy injecteer ook echt in het hout te laten trekken), daarna drogen. Gelukkig was het voorjaar erg droog! Vervolgens dus injecteer epoxy binnen en buiten, daarna een paar lagen gewone epoxy. Tja, en schuren… Tot in de verre omtrek kennen ze inmiddels het geluid van mijn schuurmachientje! Na de epoxy kwam de Tweecolux, een sneldrogende primer die veel gemakkelijker glad te schuren is dan epoxy. Na 3 lagen (en weer 3 keer schuren) kon eindelijk de lak er op. De IJssel Double Coat Dubbel UV. Mooi spul! Wel was het intussen eind oktober geworden, dus koud, vochtig en vroeg donker… Dat 2-componentenspul houdt niet van vocht. Het wordt dan grijs/wittig in plaats van transparant. En bij die lage temperatuur duurt het langer tot het stofdroog is, dus krijg je meer troepjes in de lak. Maar ja, het was nu of pas weer in het voorjaar, en dan wil je optuigen en proefvaren. Om toch door te kunnen gaan heb ik bij elke nieuwe laag twee flinke bouwlampen onder de boot laten branden tot de boel ver genoeg was uitgehard. Er blijft dan een bel warme lucht hangen onder de boot, die het hardingsproces versnelt en condensatie op de romp voorkomt. Het heeft goed gewerkt!

Voortaan is de 1406 dus DICHT. Kranen en hoppa: varen!

Tot aan de startlijn in 2021! Fokke Buwalda