Logo schinkel MET TEKST
veiligheid-in-de-gig

Veiligheid in de gig

Voor de Schinkel staat veiligheid aan boord, naast gezelligheid, voorop.

Iedere roeier en ieder bemanningslid is verantwoordelijk voor zijn eigen veiligheid en medeverantwoordelijk voor de veiligheid van de teamleden en het materiaal. Op De Nieuwe Meer zijn de regels uit het Binnenvaart Politie Reglement (BPR) van toepassing. Alle stuurlieden zijn hiervan op de hoogte en beschikken over minimaal de vaardigheden stuurlieden pilotgig WV De Schinkel Niveau 1. 

Een zwemvest in de boot is verplicht tijdens wedstrijden. Het dragen van een zwemvest tijdens de trainingen is landelijk niet verplicht, maar sterk aan te raden:reddingsvest

  • van oktober tot en met maart, wanneer de watertemperatuur onder de 100 Celsius is
  • in het donker 
  • bij roeien op het IJmeer of de Noordzee

Met een opblaasbaar zwemvest is het goed roeien.

Lees voor je gaat roeien alle veiligheidsaspecten bij het roeien en de 10 tips voor veilig roeien goed door.

 

 

Veiligheidsprotocol Roeien (3/2024)

BPR Binnenvaart Politie Reglement
Schipper (dit is meestal de stuur): heeft de leiding en is verantwoordelijk voor:

  • de naleving van het BPR
  • de veiligheid van de bemanning en van andere schepen in de buurt
  • materiaal & uitrusting
  • de beslissing om wel of niet uit te varen

Bemanning: moet de aanwijzingen opvolgen die hem door de schipper gegeven worden.

Voorzorgsmaatregelen

  • Apps: Rode Kruis EHBO, Vaarwater, VesselFinder, KNRM
  • Marifoon handheld & iemand met een certificaat (niet registreren)
  • Meteocheck (Buienradar, Windfinder) en training aanpassen of annuleren?
  • Reddingsvesten: wettelijk niet verplicht, maar altijd meenemen & dragen bij slecht zicht, hoge golfslag, sterke stroming, (kans op) water maken, drukke scheepvaart, koud water, donker; voor de roeiers 150N, voor de stuur 275N
  • Uitrusting compleet?
  • Vaarwater Nieuwe Meer & Ringvaart: beroepsvaart, druk met andere watersporters, motorboten, zeilboten, elektrische foils, SUP-board, zwemmers; geen hulpdiensten. Soms de stad in: rondvaartboten, onervaren toeristen
  • Verlichting: rondom wit licht achterop & wit LED lichtstrip voorop

Roeiverbod

* onweer of kans op onweer
* slecht zicht (mist, nevel, neerslag): zicht minder dan 100 meter, dus vanaf het clubhuis tot aan de grote witte boot aan stuurboord
* temperatuur: buiten onder 1 graad Celsius of als er binnen enkele uren nachtvorst gaat optreden; als er ijs op het water drijft; bij sneeuw & ijzel
* wind:
** wedstrijdteams:
*** windkracht overdag > 5 Bft (21 knopen) of
*** donker > 4 Bft (16 knopen);
** recreantenteams:
*** overdag > 4 Bft (16 knopen) of
*** donker > 3 Bft (13 knopen); bij een volle boot

Uitrusting

  • Handpomp & hoosvat
  • Reserve breekpennen
  • Sleeplijn 10 m lang & 12 mm dik
  • Waterdicht “veiligheids”-tonnetje. Altijd meenemen! Met reserve batterijen verlichting: 3*AA
  • 7 isolatie/ reddingsdekens: bij onderkoeling GOUD & bij oververhitting ZILVER aan de buitenkant
  • zaklamp (2e wit licht op de riemen schijnen als er een boot op je af komt varen)
  • scheepstoeter
  • EHBO-set: verband, drukverband, pleisters
  • mobiel & waterdichte hoes met drijver
  • leesbril
  • marifoon

Vaarregels
1) Goed zeemanschap: de schipper moet in het belang van de veiligheid afwijken van het reglement en zorgen dat een aanvaring ten alle tijden wordt voorkomen
2) Stuurboordwal gaat voor
3) Kleine schepen wijken voor grote schepen (> 20 meter)
4) Motor wijkt voor Spier; Spier wijkt voor Zeil
- Koers en snelheid houden indien ander schip jou voorrang moet verlenen
- Goed vooruit kijken, maar ook achteruit. Realiseer je dat de dode hoek van de beroepsvaart tot 500 meter kan zijn. Kun je de stuurhut zien?
- De regels volgens het BPR gelden ook tijdens wedstrijden!!
- Op Spierkracht Voortbewogen Vaartuigen (OSVV) roeiboten, kajaks, SUP’s, waterfietsen onderling
- wijken voor OSVV van stuurboord
- oploper haalt aan BB in, jij houdt SB wal; tegenligger, beiden wijken uit naar SB

Winter & najaar in het donker
- goed zichtbare bovenkleding: wit (Richtlijn KNRB); zo niet, dan geel veiligheidshesje over de kleding
- direct na zonsondergang: een wit 360 graden rondom schijnende navigatieverlichting, testen!
- reddingsvest: de stuur moet dit altijd dragen; voor de roeiers is dit niet verplicht mits direct binnen handbereik, alleen dragen bij hoge golven, IJmeer, Noordzee, watertemperatuur < 10 graden
- marifoon (handheld, waterdicht, op kanaal 22 van de Nieuwe Meer Sluis & Schiphol Brug)) of mobiel (opgeladen, in waterdichte hoes met drijver of in tonnetje)
- warme & waterdichte kleding, in laagjes
- niet via de Ringvaart richting Schiphol varen!

CALAMITEITEN
Start:
- Denk aan je eigen veiligheid, van je team en van de boot!
- Schipper heeft de leiding, meld de calamiteit en doet de alarmering indien nodig
- Roeiers: roeien of EHBO

Alarmering:
- mobiel: 112: waar gaan we het slachtoffer aan land brengen waar de ambulance kan komen?
- Nieuwe Meersluis 0900-93 94 of 06-29 68 31 25
- KNRM Helpt App:
** Rode knop NOODGEVAL , automatische verbinding met meldkamer van 112
- noodsignaal: 2 gekruiste riemen omhoog zetten

Noodoproep per marifoon 1e keus!?
- kanaal 22 of 69 (Nieuwe Meersluis) of 16 (ruimere wateren)
- MAYDAY MAYDAY MAYDAY HIER DE Marie / Arie
- MAYDAY Marie / Arie
- MIJN POSITIE IS … (plaats t.o.v. bekend punt)
- WIJ HEBBEN … (wat is het noodgeval, MOB, gewonden, boot maakt water enz.)
- IK VERZOEK … (wat voor hulp is nodig)
- HET AANTAL OPVARENDEN IS …
- OVERIGE INFORMATIE … (alles wat verder belangrijk is)

Bewusteloosheid
- Rode Kruis EHBO App openen: is de persoon aanspreekbaar? Ademt hij nog? Zo ja, stabiele zijligging
- zo nee, start reanimatie, op harde ondergrond (op bodem boot? of op 3 riemen op de bankjes)
- 30 borstcompressies (100 keer per minuut) afwisselen met 2 keer mond-op-mond beademingen

Oververhitting
- kenmerken: veel zweten, bleek of rood, hoofdpijn, duizeligheid, flauwvallen, braken, spierkrampen, ernstige vermoeidheid, “fouten” maken
- ga naar de kant, zoek een koele schaduwrijke omgeving, rusten, koelen, koude dranken; isolatiedeken boven het slachtoffer houden met de zilveren kant naar de zon


Onderkoeling
- komt vaak voor, bij kou, wind en neerslag of bij te water raken
- kenmerken: hevig rillen, agitatie, koud & bleek, versneld hartritme & ademhaling, vermoeidheidsgevoel, hongerklop; later een dalend bewustzijn, blauwe lippen, oren en vingers
- voorkom verdere afkoeling door het slachtoffer te bedekken met een isolatiedeken (of wat dan ook, bv jassen), helemaal & ook het hoofd; warme dranken

Persoon te water:
- cold shock: koud water leidt tot versnelde ademhaling, inname van water, paniek & verdrinking
- persoon uit het water halen, mbv een lijn aan 2 vaste punten en zelf aan boord klimmen of boot hellen door gewicht aan een kant en persoon horizontaal aan boord te trekken
- isolatiedeken met Gouden buitenkant, tegen onderkoeling
- persoon begeleiden naar het clubhuis & warme douche

 Omslaan boot:
- blijf bij de boot & gebruik de riemen als houvast om te blijven drijven
- ga niet zwemmen, tenzij de kant dichtbij is (< 100 meter)
- HELP-houding: maak je zo klein mogelijk & blijf stilliggen

Slecht zicht
- < 1000 m op hoofdvaarwegen, < 400 m op andere vaarwegen
- bij (kans op) slecht zicht niet gaan roeien; kun je de witte boot nog zien?
- bepaal waar je bent m.b.v de App Vaarwater of Vaarkaart
- wijs een “Uitkijker” aan die op de boeg gaat uitkijken en zoek de wal op

Incidenten & (bijna) ongevallen registratie
- bij de roeicommissie, door de Schipper
- op de website “Veilig roeien”

Waar is een AED? In de hal van het clubhuis van De Schinkel

Websites

www.veiligroeien.nl

Apps (gratis) :
Rode Kruis EHBO
Bewusteloosheid, Ademt niet: stappenplan
Meer EHBO situaties
Vaarwater & Vaarkaart (8 Euro/jaar): locatie?
VesselFinder : grote schepen in de buurt? AIS is verplicht voor schepen > 20m
KNRM: .wat kunnen zij voor ons betekenen?
- nood? Direct contact met de hulpdiensten; 112 is geïntegreerd
- exacte positie
- nautisch weer
- alle relevante informatie m.b.t. veiligheid: noodprocedures, lichten enz.

Mogelijke Aanlegplaatsen
Waar kunnen we aanleggen waar de ambulance goed kan komen (zie kaartje)
1. Aanlegsteiger Nieuwe Meer Sluis: Jaagpad 61, 1182 DB Amsterdam
2. Boothelling bij Amsterdam Windsurfing: Riekerweg 40, 1066 BT Amsterdam
3. Paviljoen Aquarius / Flyboard World: Anton Schleperspad 10, 1066 BV Amsterdam
4. Hotel Lake / Dumphal Bungener: Nieuwemeerdijk 326 & 330, 1171 NT Badhoevedorp
5. Restaurant de Pelikaan: Nieuwemeerdijk 447, 1171 PA Badhoevedorp
6. Steiger veerpont zuidkant (achter Boerderij Meerzicht): Meerkade Amsterdamse Bos
7. Zwemsteiger Amster Deck: Boeierspad 26, 1081 KE Amsterdam

kaartje-afmeerlocaties-gig